10 TIPS VOOR EEN BETER OPERATIONEEL BEHEER - 10 conseils pour ameliorer la gestion operationnelle

10 tips voor een beter operationeel beheer

10 tips om uw magazijnoperaties en leveringen te verbeteren.

Tijdsbesparing, productiviteitsverhoging en efficiëntieverbetering: een beter magazijnbeheer is een sleutelfactor voor bedrijven in hun race om prestaties. De voortdurende groei van de e-handel en het toenemende aantal bestellingen dat elke dag moet worden verzonden, vereisen een optimaal beheer van de toeleveringsketen, van inkoop tot levering van goederen.

 

Volg onze 10 tips om uw magazijnbeheer te verbeteren.

 

1 - De juiste logistieke strategie kiezen voor uw behoeften

Kleinere magazijnen die 50 orders per dag verzenden, volgen niet dezelfde strategie als een magazijn dat meer dan 1.000 dagelijkse zendingen moet verwerken.

 

Bepaal uw behoeften, evalueer uw magazijn en het aantal orders dat het verlaat alvorens uw logistieke strategie op te stellen. U kunt dan kiezen tussen :

 

Kleine logistiek: voor 50 bestellingen per dag, in een magazijn van 500 m2 met een team van 5 personen, heeft de organisatie geen bijzondere strategie nodig. Het picken gebeurt op bestelling en de teamleden kunnen de verschillende rollen vervullen;

Gestructureerde logistiek: boven 50 orders per dag moet het magazijn professioneler worden. Adressering moet rigoureus gebeuren, orderpicking moet per batch gebeuren, en elk teamlid moet een specifieke taak toegewezen krijgen;

Geïndustrialiseerde logistiek: boven 1.000 bestellingen per dag moet het magazijn worden geautomatiseerd om de productiesnelheid te verhogen. De logistiek directeur laat vervolgens een WMS (Warehouse Management System) installeren om de orderverwerking en de fysieke stromen in het magazijn te optimaliseren;

Uitbesteding van logistiek: een laatste, praktische maar dure optie, die erin bestaat de eigen activiteit uit te besteden aan een gespecialiseerde logistieke dienstverlener die in staat is aanzienlijke pieken in de activiteit op te vangen.

 

2 - Verbetering van de werkomgeving

Door de werkomgeving van uw werknemers te verbeteren, kunt u :

 

Beperking van onnodige bewegingen: door de adressering van producten in de rekken te optimaliseren om de logistieke pickingpaden te vergemakkelijken;

Beperk het dragen van zware lasten: door uw magazijn uit te rusten met transportbanden, vorkheftrucks of pallettrucks. Dit voorkomt het risico van ongevallen op het werk en ontlast uw werknemers.

Investeren in kwaliteitsuitrusting is ook een belangrijke optie om de werkomgeving te verbeteren: een performant WMS, barcodescanners, schermen, enz. zullen het leven van de teamleden vergemakkelijken en het aantal logistieke fouten verminderen.

 

3 - De magazijnruimte structureren en ordenen

Een goed gebruik van de ruimte is essentieel om te voorkomen dat uw magazijn een "slagveld" wordt.

 

Om de ruimte te structureren, kunt u:

Stel een nummeringssysteem in voor alle producten, de zogenaamde adressering, en bepaal logistieke routes die snel naar het gewenste product leiden;

Afbakening van opslag- en werkgebieden: overvoorraadgebieden, magazijngebieden, ordervoorbereidingsgebieden, aankomst- en verzendingsgebieden, transportgebieden, enz.

 

4 - Gespecialiseerde taken voor een optimaal magazijnbeheer

Hoe professioneler het magazijn wordt, hoe nauwkeuriger de taken van de teamleden worden. En hoe beter de werknemers hun taken kennen, hoe sneller ze vooruitgaan.

 

Verdeel de taken van elke persoon over de verschillende zones van het magazijn: picking, ordervoorbereiding, aankomst, verzending, verpakking, frankering, enz.

 

5 - Een voorraadgebied met een hoge omloopsnelheid creëren

In elk magazijn zijn er producten met een hoge omloopsnelheid, producten die het meest besteld en dus gevraagd worden door de teamleden.

 

Voor een goed magazijnbeheer is het daarom raadzaam een speciale voorraadruimte voor deze produkten te creëren, een "winkel" dicht bij de aankomstzone en de inpak-/verzendzone. Dit zal niet alleen uw voorraadbeheer verbeteren, maar ook het beheer van de goederenstroom in het magazijn.

 

6 - Producten organiseren in een logistieke klasse

Om het beheer van uw magazijn te verbeteren, kunt u overwegen uw goederen in te delen volgens hun specifieke kenmerken:

 

Zware of omvangrijke producten (die een speciale en technische behandeling vereisen).

Verse producten.

Aanpasbare producten (die van het opslaggebied naar het productiegebied naar het verpakkingsgebied gaan)...

Deze organisatie zal u tijd besparen in uw logistieke stromen (ontvangst van bestellingen, picking, verzending van bestellingen).

 

7 - Gebruik de cross-docking techniek

Het doel van deze techniek voor het beheer van de toeleveringsketen is het aantal productbewegingen te verminderen en de productiviteit van de teams te verbeteren: concreet gaat het erom goederen van aankomst naar vertrek te verplaatsen zonder het magazijn te passeren.

 

Cross-docking werkt bijvoorbeeld voor de verzending van nabestellingen: bij levering door de leverancier kunnen de goederen rechtstreeks naar het verzendingsgebied worden gezonden. Dit vermindert vertragingen en reistijd. Dit verhoogt uw operationele efficiëntie!

 

8 - Nadruk op de bereiding van soortgelijke producten

Deze voorbereidingen zijn zeer belangrijk en besparen orderverzameltijd: als uit de analyse van de orders blijkt dat hetzelfde product aanwezig is, wint u door ze tegelijkertijd voor te bereiden en orderverzameltijden te vermijden.

 

voorbereiding-product-opslagplaats

 

9 - Het beheer van voorraadtekorten automatiseren

Het beheer van voorraadtekorten is een constante logistieke kopzorg: voorraadtekorten veroorzaken niet alleen verstoringen in de toeleveringsketen, maar leiden ook tot ontevredenheid bij de klant.

 

Wanneer dit gebeurt, kunt u een geautomatiseerde procedure starten met de service- en verkoopteams. De meest gebruikelijke methode is het sturen van een automatische e-mail om u op de hoogte te brengen wanneer het product in kwestie opnieuw in voorraad moet worden genomen.

 

10 - Uitvoeren van kwaliteitscontroles om fouten te voorkomen

Fouten in bestellingen worden door klanten over het algemeen niet op prijs gesteld. De uitdaging van een goed logistiek beheer bestaat er dus in ze zoveel mogelijk te vermijden.

 

Dankzij de kwaliteitscontrole worden de bestellingen gecontroleerd in elke belangrijke fase van het logistieke proces: aankomst van de producten in de opslagplaats, picking, verpakking, verzending.

 

Dit kan sneller gebeuren met een scan die het aantal en de juistheid van de producten controleert op het ogenblik van de verpakking.

 

Door deze tips op te volgen, kunt u het logistiek beheer van uw magazijn snel verbeteren en de prestaties opvoeren.

 

Bovendien mag u de keuze van de juiste vervoerders niet verwaarlozen, die in staat zijn uw pakketten tot aan hun uiteindelijke levering nauwkeurig te traceren.

 

Conclusie: de drie belangrijkste punten om te onthouden voor een beter magazijnbeheer

Organisatie is het sleutelwoord in logistiek magazijnbeheer: een magazijn dat is gestructureerd volgens de werkelijke behoeften van het bedrijf, specialisatie van de taken, adressering van kwaliteit zal tijd en efficiëntie besparen.

De werkomgeving moet zo aangenaam en veilig mogelijk zijn om de gezondheid van uw werknemers te beschermen.

Eenvoudige trucs, zoals zones met een hoge omloopsnelheid, cross-docking, geautomatiseerd out-of-stock management, zorgen voor een beter logistiek beheer van het magazijn en de opslag op lange termijn.

 

raja.co.uk

Nog vragen? Contacteer ons